21 september 2009

Mera ledsamheter...

Jag har en lillasyster.
En lillasyster som är som den tuffaste och bästa tjej som finns.
Ibland undrar jag om hon ens vet att hn är en lillasyster... Då hon alltid, alltid finns där för mig.
Är jag ledsen finns hon vid min sida, trots att hon själv blir ledsen då...
Men hon är ändå alltid där, kramar om mig. Säger att allt blir bra...
Skyddar.

Många gånger får jag sedan dåligt samvete... Eftersom hon är just lillasyster.
Det är ju jag som är storasyster. Jag som ska ta hand om och skydda.
Jag hoppas jag lyckas... oftast iaf....

Nu kan jag inte lyckas...
Det finns ingen som kan skydda henne från den stora ledsemhet som inatt gjorde sig så påtaglig...

Det är såhär... Min lillasyster har skaffat sig en liten valp.
För ungefär fem månader sen... (min storasyster som föder upp)
Dock mår denna valp inte så bra... Hon har dubbla hjärtfel, och detta har vi iofs vetat sedan hon var riktigt liten... Och vi har vetat att hon inte skulle bli gammal.
Men vetskap gör inte alltid saker lättare...
För någon vecka sedan följde jag henne till veterinären... Valpen har pga sina hjärtfel fåt lugnödem och behövde medicin. De kollade hjärtat och det hade växt. Då sa de, att om hjärtat fortsätter växa i den takten det gjort har hon max tre månader kvar...
Hjärtat kommer bli så stort att det kommer täppa till luftstrupen, så hon inte kommer kunna andas.

Och inatt har ingen av dem sovit. För redan inatt börja det!
Valpen hade svårt att andas och kunde då inte komma till ro och sova, och då kunde inte heller min lillasyster sova. Och inte hennes pojkvän heller...
Så inatt har de varit uppe... Gråtit, pratat, klappat o myst.. gick på promenad mitt i natten, då valpen inte känner sig besvärad när hon går.
Hela dagen har gått rätt bra ändå.. Valpen har hostat till, men inte mer än annars..
och hon har, trots nästan ingen sömn lekt med de andra... slumrat lite nu då.

Så det blir inga tre månader....
De ska se hur det går inatt, annars måste de åka in imorgon.
Varken de eller valpen kan ha det så. Sömnlösa nätter...

Men trots vetskapen att hon aldrig skulle bli särskilt gammal, om ens året, så blir det inte lättare.
Och en storasyster kan inget göra för att ändra... För att skydda.
Och lillasyster fortsätter vara den tappra!

Min modiga, fina lillasyster!
jag finns här närhelst du behöver!

Inga kommentarer: